banner : Julia van der Werf)



Leeslinten brengt je dichter bij mijn wereld van beeldspraak.

Beeld met werk van verschillende kunstenaars (zie blogroll van mijn

blogpartners).

Spraak met gedichten van Inge Deconinck. Welkom!

Ik werk samen met deze kunstenaars: Hilde Damman (België), Ludo van den Heuvel (België), Bart Huyghe(België), Yu-mei Yu (België), Julia van der Werf (Nederland), Inge Boulonois (Nederland), Hans Baggen (Nederland), Susan Tuttle (USA), Marie Hacene (France: Paris), Agiris Zafeiridis (Greece), Martine Soille (België), An de Koninck (België), Carla Broekhuizen (Nederland), Klaproos (Nederland), Lea Sanders (USA), Tine Lemaitre (België), , Aukje (Nederland), Roberto Barbierato (Italia), Joke De Vlieger (België), , Christiene Düthler Nederland, Anne Vellinga (Nederland), Danny Ravau (België), Frank vanhooren (België), Heidi Vanlerberghe (België); Adnan Turan (Turkije)

13-11-2009

Pauze in mijn ziel(Marius Nuy)

beeld: Amberoos
info:  in november 2008 werd   ik twee keer met de  ambulance   naar het ziekenhuis gebracht. Ik lag ook intensive care: het was  vrij  ernstig. Gelukkig hield ik nauwelijks iets aan over....(toen nog niet)
Marius, een bevriend dichter kroop  toen   bij dat nieuws direct in zijn pen en plaatste voor mij een gedicht op zijn blog.En dat wil ik delen , nu jaren na datum. Pijnlijk te herlezen, de bevriende    dichter   is    overleden ... pijnlijk, maar vooral ook mooi: zijn medeleven was groot. ik herlees het     in slechte dagen,: een opkikkertje. hij schreef wanhoop niet en hij heeft gelijk!




zaterdag, november 15, 2008
Een bordje “Pauze in mijn ziel”


Moet nodig een dichter schrijven
want haar slaapkamer draaide rond
en nog zoveel andere tekenen van onbehagen,
deze lieve dichter, een vechtersbaasje

dat het telkens te verduren heeft,
troosten moet ik haar, maar met welk woord
is er iets van optillend geluk te tekenen
in haar woud van tegenspoed?

Een schilderij kan ik geven, zo met zorg gevonden,
al haal ik mijn kast overhoop, boeken met
leeslinten liggen er ook, maar een beeld van zachtheid,
van tederheid, het spreekt zichzelf, vergt weinig kracht en

dichter in mijn geweven web van vrienden, zij kan
er naar kijken of in dwalen, zij heeft de ogen
van een rebelse geest en weet nooit een einde, lijkt het
wel, in de raadsels van haar zieke lichaam.

Moed wil ik haar schenken, ja, een woord
van aanmoediging kan haar bekoren, vanwaar dit leed
te dragen? Lieve dichter, je bent zo ongelooflijk
wijs, ten volle leven wil je. Hoor me, wanhoop niet.


Marius Nuy


[© MN, in “De pijn van droefenis wil ik helen.” Voor Ingelien, 'Leeslinten'. Geheel weerloos zijn we niet. Niet berusten kan een antwoord zijn al lijkt het onzichtbaar of zinloos, houd je pen vast want het geeft houvast voor vertrouwen in je voortbestaan, ten slotte is er geen leven zonder ravijnen, houd je pen vast en vergeet nimmer je momenten van trillend geluk. Afbeelding: “De weg naar de ziel” van Amberoos.]


8 opmerkingen:

klaproos zei

in een woord prachtig

pepperfly zei

Prachtig. Ook een goed moment om even te memoreren... Mooi design heb je nu trouwens ook weer, van je blog!

wim22 zei

aangrijpend gedicht.

Blij te horen dat je er niet veel last meer van hebt. Ik denk dat je na zo'n gebeurtenis toch wel anders in het leven staat.

Ik wens je echt het allerbeste toe.

cirkel der natuur zei

Wat heerlijk dat je zoveel geluk meekreeg waardoor je nauwelijks iets overhield, waarschijnlijk wel "iets" toch...
NOG meer besef van het leven en onze kwetsbaarheid; het dunne draadje...

lieve groet

ank zei

Dag Inge

Ik heb vandaag een gedicht van je op mijn weblog geplaatst.
Mocht het er niet mee eens zijn dan zal ik het zo verwijderen.
Lieve groetjes
ank

http://cirkel-der-natuur.skynetblogs.be/post/7445296/15-november

Ingelien zei

@ Klaproos
Ja een prachtig gedicht en ik vind het zo mooi dat ie dat voor me schreef.
Zo puur meeleven: prachtig!

@ Pepperfly
Je hebt geraden wat ik net wou: even stilstaan bij mijn zware ervaring vorig jaar. En hoe kon ik dat beter dan met dit gedicht dat Marius speciaal voor me schreef toen.
Leuk dat je houdt van mijn nieuwe design van mijn blog.Ja ik wou eens iets totaal anders.

@ Wim
Ja een aangrijpend en mooi gedicht van Marius.
Ja ik ben toen echt vreselijk geschrokken.
Maar ik stond reeds anders in het leven omdat ik al mijn halve leven ziek ben.
Maar op mijn blog schrijf ik daar niet graag over.
Wel in gedichten, maar dat voelt anders aan voor mij.
Bedankt voor je lieve reactie en je hartverwarmende wens!

@ Cirkel der natuur
Je schrijft hier een heel grote waarheid.Het kon heel slecht zijn afgelopen.Gelukkig gebeurde dat niet.

@ Ank
Wat een hele eer.
Hartelijk dank hoor!
Ik ben er ontzettend gelukkig mee...
En heb zo een lezer bij!

@ Spontanity
Ja het was zo'n zware periode dat ik het kwijt moest.
Jullie antwoorden betekenden dan ook veel voor mij.
Bedankt voor je steun toen.

marije zei

wat is dit mooi en vreselijk meelevend en lief

Ingelien zei

à Marije: als het even niet meer gaat, herlees ik het. het ontroert me steeds weer