banner : Julia van der Werf)



Leeslinten brengt je dichter bij mijn wereld van beeldspraak.

Beeld met werk van verschillende kunstenaars (zie blogroll van mijn

blogpartners).

Spraak met gedichten van Inge Deconinck. Welkom!

Ik werk samen met deze kunstenaars: Hilde Damman (België), Ludo van den Heuvel (België), Bart Huyghe(België), Yu-mei Yu (België), Julia van der Werf (Nederland), Inge Boulonois (Nederland), Hans Baggen (Nederland), Susan Tuttle (USA), Marie Hacene (France: Paris), Agiris Zafeiridis (Greece), Martine Soille (België), An de Koninck (België), Carla Broekhuizen (Nederland), Klaproos (Nederland), Lea Sanders (USA), Tine Lemaitre (België), , Aukje (Nederland), Roberto Barbierato (Italia), Joke De Vlieger (België), , Christiene Düthler Nederland, Anne Vellinga (Nederland), Danny Ravau (België), Frank vanhooren (België), Heidi Vanlerberghe (België); Adnan Turan (Turkije)

21-12-2009

Ruilbaar

beeld : An De Koninck



ik fiets naar
de
rommelmarkt


om
de toekomst
met het verleden
te
ruilen



Inge Deconinck

12 opmerkingen:

fotorantje zei

wat leuk Inge
je hebt er weer iets mooi van gemaakt
bedankt om mijn foto te gebruiken!

De tekst zegt heel veel!
en ja soms wil je alles terug als vroeger
maar ook niet alles, elke periode heeft mooie momenten

'vroeger' had ik jou niet gekend,
'vroeger' kende ik geen enkele blog
ik heb veel leuke mensen 'ontmoet' door het bloggen

enkel ruilen wat overbodig maakt en verdriet brengt, dat zou ideaal zijn

leef vandaag Inge, en geniet van wat je nu kan
en mooie gedichten schrijven is daar al één van!

wim22 zei

Dag Inge,
op de kortste dag van 't jaar,
passend een heel kort gedichtje.
Maar toch veel om eens over na te denken.

Ik wens niet te ruilen. Verleden, toekomst: laat alles maar. Het verleden was wat het was, goed en minder goed. De toekomst ken ik niet, maar zal hoogstwaarschijnlijk net als het verleden zijn: goed en minder goed.
Ik probeer zoveel mogelijk NU te leven.

veerle zei

Zo had ik het nog niet bekeken, maar dat is inderdaad wat je op een rommelmarkt doet: verleden met toekomst ruilen, en dan vooral om er NU blij mee te zijn.

Zizymarlene zei

Ik heb niet zoveel met rommelmarkten... wat je koopt of ruilt is meestal oud... heeft dus ook al een verleden. En ik wil mijn toekomst nieuw hebben.:-)))

Fijne Kerstdagen Inge.
Ps/ Ik wou hier een mooi plaatje plakken maar dat kan niet..Nou ja op mijn manier dan ;-)

ank zei

zo kan het met fietsen gaan,
maar zelf blijf je in het heden staan.

willy zei

dit heb je prachtig verwoord..
erg knap !

pepperfly zei

..en met dát verleden maak JIJ weer toekomst. Mooi gevonden!

Vrije Geest zei

Hm ... slechts als de toekomst uitzichtloos zou wezen, dan pas zou ik hem met het verleden willen ruilen. De toekomst staat voor hoop, nieuwsgierigheid, verandering ... Nee, Inge, die schat is mij te groot om te ruilen met het gekende.

Ik wens je hierbij een schitterende toekomst toe, zodat je nooit meer in verleiding zult komen hem met het verleden te willen ruilen.

rudy kaals zei

de rommelmarkt.. elke zondag weer een feest! Ik houd van de rommelmarkt. Van de vele mensen. Het geroezemoes. De straatmuzikanten. De curiositeiten. Het is heerlijk! Ik begrijp dat je daar ook graag heen gaat.

Ingelien zei

@ Fotorantje
Je foto gebruiken: graag gedaan! Die past er ontzettend bij.
Je kijkt als het ware in een spiegel naar je verleden: je vroeger speelgoed, een jongere vrouw enz.Ik hou ontzettend van die foto.Er ligt nog zoveel meer in verscholen dan ik hier reeds schreef.

En in je reactie schrijf je tal van waarheden om over na te denken.
Lees (als je wil) mijn reactie op deze van Wim hoe mijn gedicht net ontstond en wat ik erin wou leggen.

@ Wim
Leuk gevonden je eerste gedachte: een kort gedicht op de kortste dag van het jaar.
Verder ga ik volledig akkoord met je uiteenzetting: ik wil ook niet echt ruilen of terug jong zijn.
Hier even wat uitleg bij.

Ik was met beide woorden aan het spelen: verleden en toekomst.
En zo ontstond dit gedicht waarover je dus heel wat kan filosoferen, lees ik in de reacties.
Ik draag pijnlijke en gelukkige momenten mee in mijn rugzak.
Daardoor ben ik de "Inge" geworden die ik nu ben en ben er best tevreden mee.Ik ben wel bezig met wat nog komt en met het verleden maar niet fanatiek. Ik leef vooral nu !
Ik heb dus echt geen behoefte terug te keren om jonger te zijn. Of naar het verleden terug te keren om enkel de leuke herinneringen terug beleven.(al zou dat leuk zijn).
Neen zo is het leven niet: er is van alles wat.(zoals in de thema's bij mijn gedichten : het leven zoals het is bij Inge en bij velen onder ons)

Ik wil enkel één heel belangrijk deel halen uit het verleden (ik ben al meer dan mijn halve leven erg ziek en het wordt steeds erger).Dus als ik iets mocht kiezen, dan koos ik "gezondheid" eruit.

Verder wil ik niet ruilen want de ervaringen in mijn rugzak maken dat ik beter iets kan plaatsen of kan inzien of verwerken dan zoveel jaren geleden, denk ik.Ze maken me rijker en daar kan je heel wat mee doen!Je leert er zoveel uit: het is een cliché maar het is waar.

@ Veerle
Zo had ik het nog niet gezien.Leuk bekeken en volop waar.Op een rommelmarkt geef je iets uit het verleden weer een toekomst.Leuke gedachte!

@ Wil/Zizzy
Je ziet het ook weer op een andere manier.
Leuk om al die gedachten te lezen.
En elke het zijne.
Hou jij het maar bij nieuw.
Ik ga verder naar rommelmarkten: ik hou ervan.

@ Ank
Zo heerlijk mooi gezegd dat ik er niks aan toevoeg....sssst.

@Willy
Welkom op mijn blog.
En direct met een lovende reactie: bedankt!

@ Pepperfly
Ja met het verleden kan je toekomst maken: kijk naar de reactie van Veerle.
Aan de reacties te lezen zit er meer in mijn gedicht dan ik aanvankelijk dacht.

@ Vrije Geest
Je hebt ten volle gelijk .
maar lees bij mijn antwoord op Wims reactie wat ik net zeggen wou...Ik denk dat je het dan beter zal begrijpen.
Maar het kan ook zoals Veerle het ziet : ze zet hier een andere mooie gedachte neer!

@ Rudy
Blij dat er nog mensen zijn die gek zijn op rommelmarkten.
Geniet er maar van elke zondag!

Martine zei

Gelukkig dat andere hun verleden te koop aanbieden!

Ingelien zei

@ Martine
Heel goed gezien;)